Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Τίμαιος 9 (ασθένειες, διατροφή-δίοδοι αέρα) Πλάτωνας








                              Τίμαιος 9 ( Διατροφή-δίοδοι αέρα )

  Τα δ’ άλλα όσα χολής είδη λέγεται, κατά την χρόαν έσχεν λόγον αυτών έκαστον ίδιον. Ιχώρ δε, ο μεν αίματος ορός πράος, ο δε μελαίνης χολής οξείας τε άγριος, όταν συμμείγνυται διά θερμότητα αλμυρά δυνάμει. Καλείται δε οξύ φλέγμα το τοιούτον.  το δε αυ μετ' αέρος τηκόμενον εκ νέας και απαλής σαρκός 83  c……………………………
  " Όλα τα είδη χολής που αναφέρονται ανήκουν σε κατηγορία από το ξεχωριστό χρώμα που έχει το καθένα. Ο ιχώρ, ο ορός του αίματος είναι ήρεμος, ενώ εκείνος της μαύρης και οξείας χολής είναι τραχύς όταν λόγω θερμότητας ανακατεύεται με την αλμύρα ονομάζεται δε οξύ φλέγμα. Ένα άλλο είδος περιέχει αέρα και δημιουργείται από τη διάλυση νέας και τρυφερής σάρκας..................………….
   Αυτή η διάλυση της τρυφερής σάρκας αναμεμειγμένη με αέρα λέγεται άσπρο φλέγμα. Ο ορός του νέου φλέγματος που σχηματίζεται,  είναι ο ιδρώτας και το δάκρυ και τα όμοια τους, που βγάζει έξω το σώμα κάθε μέρα για να καθαρίζεται. Όλα αυτά είναι παράγοντες ασθενειών, όταν το αίμα δεν αναπληρώνεται από τροφές και ποτά φυσιολογικά αλλά αυξάνει σε όγκο παρά τους νόμους της φύσης. Όταν μέρος της σάρκας καταστραφεί από αρρώστιες αλλά οι βάσεις μένουν υγιείς, τότε το κακό περιορίζεται στο μισό, γιατί αυτό που χάθηκε μπορεί να αναπληρωθεί εύκολα.
   Όταν όμως αρρωστήσει η ουσία που συνδέει τα κόκαλα με τη σάρκα και δεν μπορεί ν αποχωριστεί από τις ίνες και τα νεύρα για να δώσει τροφή στα κόκαλα και να γίνει σύνδεσμος μεταξύ τους, αλλά μεταβάλλεται από μαλακό, λείο και λιπαρό σε τραχύ και αλμυρό, λόγω κακής διατροφής, τότε καταστρέφεται κάτω από τη σάρκα και τα νεύρα με αποτέλεσμα να αποχωρίζεται από τα κόκαλα. Σ’ αυτήν την περίπτωση οι σάρκες ξεκολλάνε από τις ρίζες τους, αφήνουν τα νεύρα γυμνά γεμάτα αλμύρα* πέφτουν πάλι μέσα στη ροή του αίματος και πολλαπλασιάζουν τις αρρώστιες……………….
   Όταν το κόκαλο δεν αναπνέει αρκετά λόγω της πυκνής σάρκας (πάχος) που υπάρχει τριγύρω του τότε θερμαίνεται από τη γάγγραινα σαπίζει και δεν μπορεί να δεχτεί τροφή, αντίθετα φθείρεται και πέφτει μέσα στην τροφή που περνάει στη σάρκα στη συνέχεια μπαίνει στο αίμα και προκαλεί αρρώστιες πιο βαριές…….
   Τρίτη κατηγορία ασθενειών πρέπει να αποδοθεί σε τρία διαφορετικά αίτια, στον αέρα, στο φλέγμα, στη χολή. Όταν τα πνευμόνια που στέλνουν αέρα στο σώμα δεν καταφέρουν να διατηρήσουν καθαρές τις εξόδους του, γιατί έχουν φραχτεί από ρεύματα, τότε ο αέρας αλλού δεν περνάει και αλλού μπαίνει περισσότερος απ’ όσο χρειάζεται. Έτσι σαπίζει τα μέρη που δεν δροσίζονται, ενώ πιέζει και παραμορφώνει τις φλέβες, διαλύει το σώμα και μένει κλεισμένος στο διάφραγμα στο μέσον του σώματος, προκαλώντας αμέτρητες και οδυνηρές αρρώστιες που συνοδεύονται από άφθονο ιδρώτα"…..
   Ας προσέχουμε τη διατροφή μας να είναι καλή σε ποιότητα και σε ποσότητα όση χρειάζεται ο οργανισμός μας γιατί το πάχος, υπερβολική αύξηση όγκου μη φυσιολογική, μη αρμονική, οδηγεί σε μη ισορροπία του οργανισμού και δημιουργεί ένα σωρό προβλήματα υγείας…. Στα πνευμόνια πρέπει οι δίοδοι του αέρα να διατηρούνται καθαροί για την καλή οξυγόνωση του αίματος που μεταφέρει τα στοιχεία αναγέννησης των κυττάρων σε κάθε μέρος του σώματος, απομακρύνει άχρηστες ουσίες, παρέχει άμυνα κατά των λοιμώξεων.


                                 




Πέμπτη 20 Αυγούστου 2015

Ευδαιμονία 1 (Αριστοτέλης)




                                                    

                                               ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ 1

  Ἐπεὶ δ᾽ ἐστὶν ἡ εὐδαιμονία ψυχῆς ἐνέργειά τις κατ᾽ ἀρετὴν τελείαν. (Αριστοτέλης) ........................................................................................................
  "Επειδή η ευδαιμονία είναι ενέργεια της ψυχής σύμφωνα με την τέλεια 
αρετή " ..........
  H ευδαιμονία δεν είναι κάτι σταθερό και στατικό που πετυχαίνει ο άνθρωπος  και παραμένει σ’ αυτόν. Η επίτευξή της απαιτεί σκληρή επίπονη προσπάθεια με στόχο το καλό, το όμορφο, την αλήθεια.
Επιπλέον, η ευδαιμονία απαιτεί συνειδητή και αυτόβουλη προσπάθεια, καθώς για την επιδίωξή της το άτομο οφείλει να πραγματοποιεί ενάρετες πράξεις, όχι από κάποια εντολή από έξω, αλλά από μια επιταγή που προέρχεται από τον εσωτερικό εαυτό του.
   Είναι λοιπόν μια διαρκής ενέργεια κατά την οποία νιώθεις μια εσωτερική ευφροσύνη, αγαλλίαση, ένα αίσθημα πληρότητας όταν οι σκέψεις σου οι αποφάσεις και οι πράξεις σου αποβλέπουν στην επίτευξη του καλού, του δίκαιου, του ευγενούς. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η ευτυχία είναι αποτέλεσμα μιας συνεχούς δράσης που βασίζεται στην αρετή.
 Φαίνεται δὲ ἀτελεστέρα καὶ αὕτη∙ δοκεῖ γὰρ ἐνδέχεσθαι καὶ καθεύδειν ἔχοντα τὴν ἀρετὴν ἢ ἀπρακτεῖν διὰ βίου, καὶ πρὸς τούτοις κακοπαθεῖν καὶ ἀτυχεῖν τὰ μέγιστα(Αριστοτέλης)
 "Φαίνεται όμως πως κι αυτή (η αρετή) είναι ελλιπής∙ γιατί μοιάζει πιθανόν ενδεχόμενο να υπάρχει αρετή, ακόμη κι όταν κάποιος κοιμάται ή παραμένει αδρανής δια βίου, ακόμα και με τις μεγαλύτερες δυστυχίες και ατυχίες".  
   Η απλή και μόνο ύπαρξη της αρετής δεν αρκεί κατά τον Αριστοτέλη, γιατί είναι σαφές ότι δεν προκύπτει κάνενα όφελος ούτε για την πολιτεία ούτε για τον πολίτη, αν μένει κανείς στο επίπεδο μόνο της κατοχής χωρίς δράση.
   Όταν  μένεις αδρανής, αδιάφορος, ό,τι χάρισμα έχεις ακόμα και η αρετή που μένει στην αφάνεια, στην απραξία δεν χρησιμεύει σε κάτι δεν προσφέρει τίποτα και η ζωή είναι χωρίς ουσία και νόημα. Δεν αρκεί  λοιπόν να είσαι καλός και ενάρετος για να ωφεληθείς για να νιώσεις χαρά και ευτυχία, πρέπει να συμμετέχεις στον αγώνα της ζωής, να παλεύεις, να μάχεσαι, να ανησυχείς, να αγωνιάς, για τα στραβά, τα άσχημα, τα κακά, που συμβαίνουν και να προσπαθείς συνεχώς για το ίσιο, το όμορφο, το καλό
   Για να στοχεύσεις το καλό χρειάζεται οι σκέψεις σου, οι αποφάσεις σου οι πράξεις σου να έχουν βάση την αρετή, λέξη που προέρχεται από το αραρίσκω που σημαίνει συνταιριάζω, εξοπλίζω με τα απαραίτητα, συνενώνω, προσαρμόζομαι, έτσι η αρετή εμπεριέχει την κίνηση, το συνταίριασμα, την προσαρμογή, τη δράση.
   Απαιτείται λοιπόν στη ζωή μια συνεχής προσπάθεια προσφοράς προς τους άλλους, προς τον συνάνθρωπο. 

                                



Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015

Τίμαιος 8 ( ασθένειες, πλεόνασμα-έλλειψη στοιχείων ) Πλάτωνας


                   
                        

                          Τίμαιος 8 (Πλεόνασμα-έλλειψη στοιχείων)

 
     Τό δέ τών νόσων όθεν συνίσταται, δήλον πού και παντί. Τεττάρων γάρ όντων γενών εξ ών συμπέπηγεν το σώμα, γής πυρός ύδατος τε και αέρος, τούτων η παρά φύσιν πλεονεξία καί ένδεια καί τής χώρας μετάστασις εξ οικείας επ’ αλλοτρίαν γιγνομένη, πυρός τε αύ και των ετέρων επειδή γένη πλείονα ενός όντα τυγχάνει, το μη προσήκον έκαστον εαυτώ προσλαμβάνειν, και πάνθ’ όσα τοιαύτα, στάσεις και νόσους παρέχει (82 a)……………………………………………….. ………..
   " Από που προέρχονται οι ασθένειες είναι φυσικά γνωστό σε όλους. Τα στοιχεία από τα οποία φτιάχτηκε το σώμα είναι τέσσερα, η γή, η φωτιά, το νερό και ο αέρας. Το πλεόνασμα ή η έλλειψη κάποιου από αυτά, αντίθετα με τη φύση, και η μετακίνηση του από τον τόπο που μένει σε ένα άλλο, αλλά και οι διάφορες ποικιλίες της φωτιάς και των άλλων στοιχείων, τα οποία παίρνουν ιδιότητες που δεν τους ταιριάζουν και όλα τα όμοια, προκαλούν διαταραχές και νόσους………………………….......
    Επομένως λέμε ότι ένα στοιχείο θα παραμείνει σώο υγιές και όμοιο με τον εαυτό του μόνο όταν υπάρχει πρόσθεση ή αφαίρεση της ίδιας ουσίας από ίδια ουσία με την ίδια τάξη, τον ίδιο τρόπο, την ίδια αναλογία. Οτιδήποτε ξεφεύγει από αυτή την κατάσταση μπαίνοντας η βγαίνοντας, προξενεί μεταβολές και άπειρες φθορές και ασθένειες……………………………………
    Η κολώδης και λιπαρή ουσία που προέρχεται από τα νεύρα και τη σάρκα κολλάει τη σάρκα πάνω στα κόκαλα θρέφει και αυξάνει έτσι το μυελό των οστών εκείνο δε που γίνεται από το καθαρό μαλακό και παχύ είδος τριγώνων διηθείται από τα κόκαλα και ποτίζει το μυελό των οστών ….. Όταν λοιπόν τα στοιχεία δημιουργούνται με τέτοιο τρόπο (αρμονικό) τότε υπάρχει υγεία, ενώ στην αντίθετη περίπτωση έρχονται οι ασθένειες………………………
    Όταν γαρ τηκομένη σάρξ ανάπαλιν ….έτι δε οξείαις και αλμυραίς δυνάμεσι, χολάς και ιχώρας και φλέγματα πάντοια ίσχει* παλιναίρετα γαρ πάντα γεγονότα και διεφθαρμένα το τε αίμα αυτό πρώτον διόλλυσι……τάξιν των κατά φύσιν ουκέτ’ ίσχοντα περιόδων, έχθρα μεν αυτά αυτοίς διά το μηδεμίαν απόλαυσιν 82 e…….....
    Όταν η σάρκα παθαίνει αποσύνθεση και στέλνει τα φθαρμένα υλικά της μέσα στις φλέβες όπου κυλάει πολύ αίμα κάθε είδους με αέρα, τότε αλλάζει το χρώμα, η πικρότητα, η αλμυρότητα και η οξύτητα του αίματος που γεμίζει με κάθε είδους χολάς, ορούς και φλέγματα. Όλα αυτά που φτιάχτηκαν ανάποδα και εφθάρησαν, άρχισαν να καταστρέφουν το αίμα, και επειδή σταμάτησαν να δίνουν τροφή στο αίμα κινούνται παντού μέσα στις φλέβες, χωρίς να τηρούν την τάξη των φυσικών περιφορών. Αυτά δε γίνονται εχθρικά προς τον εαυτό τους, μην προσφέροντας κανένα όφελος και πολεμούν κάθε μέρος του σώματος που έχει σωστή σύσταση και κατάσταση, φθείροντας και καταστρέφοντας αυτό".......
   Στα τέσσερα στοιχεία από τα οποία έχει φτιαχτεί το σώμα δεν πρέπει να υπάρχει πλεόνασμα ή έλλειψη ….η πρόσθεση ή η αφαίρεση ουσιών στον οργανισμό, η χορήγηση τροφής πρέπει να γίνεται με τάξη, με μέτρο, με αναλογία και τρόπο αρμονικό ώστε ο αργανισμός να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία ….τότε έχουμε υγεία….. όταν έχουμε αταξία, το ανάποδο, δηλαδή υπάρχει η υπερβολή ή η έλλειψη στη χορήγηση τροφής, τότε αυτό οδηγεί στη φθορά και τα φθαρμένα στοιχεία που δημιουργούνται, κινούνται χωρίς τάξη και αρμονία προκαλώντας τις  αρρώστιες στο σώμα.