ΑΡΕΤΗ 1
Αριστοτέλης Ηθικά Νικομάχεια
" οὔτ’ἄρα φύσει οὔτε παρὰ φύσιν ἐγγίνονται αἱ ἀρεταί, ἀλλὰ
πεφυκόσι μὲν ἡμῖν δέξασθαι αὐτάς, τελειουμένοις δὲ διὰ τοῦ
ἔθους"..................................................................................
Αρετή παράγεται από το αρ, αρώ, αραρίσκω ( προσαρμόζω, εφαρμόζω κάτι με ορισμένο, άρτιο, άριστο και αρμονικό τρόπο ) από το αρ παράγονται και οι λέξεις ο αριθμός, αρέσω, αρμονία, άρτιος. Ο Αριστοτέλης την κατατάσσει στην κατηγορία των έξεων ( έξις-έξη είναι συνήθεια, μόνιμο στοιχείο του χαρακτήρα ) αναφέρει...."αυτά που συμβαίνουν στην ψυχή είναι τρία, τα πάθη, οι δυνάμεις και οι έξεις. Πάθη είναι η οργή, ο θυμός, ο φόβος, η χαρά, η λύπη....δυνάμεις είναι οι ικανότητες που έχουμε να μετέχουμε στα πάθη και τέλος έξεις είναι η καλή και η κακή σχέση που έχουμε με τα πάθη. Η αρετή δεν είναι πάθος, δεν είναι δύναμη, άρα είναι έξη.
Η έξη γεννιέται από την επανάληψη ομοίων ενεργειών...οι αρετές έχουν σχέση με τις πράξεις και με τα πάθη, κάθε πάθος, κάθε πράξη συνοδεύται από ευχαρίστηση ή δυσαρέσκεια, άρα η αρετή σχετίζεται με την ευχαρίστηση και τη δυσαρέσκεια. Κανείς δεν επαινεί ούτε κατηγορεί έναν άνθρωπο που αισθάνεται φόβο η οργή αλλά αυτόν που θυμώνει με ένα ορισμένο τρόπο.
Κάποιος κατέχει την αρετή αν πράττει έχοντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, δηλαδή αν ενεργεί έχοντας ακριβή γνώση, άν οι πράξεις του είναι αποτέλεσμα επιλογής και προτίμησης και τρίτον αν στον τρόπο που ενεργεί, εμμένει σταθερά και αμετάκλητα".
Γι' αυτό και είναι ανάγκη (όπως λέει ο Πλάτωνας) να έχει πάρει κανείς από μικρός εκείνη την αγωγή που θα τον κάνει να ευχαριστιέται και να δυσαρεστείται με αυτά που πρέπει΄ αυτή είναι η σωστή παιδεία.
" Ἐπεὶ οὖν ἡ παροῦσα πραγματεία οὐ θεωρίας ἕνεκά
ἐστιν ὥσπερ αἱ ἄλλαι οὐ γὰρ ἵνα εἰδῶμεν τί ἐστιν ἡ ἀρετὴ
σκεπτόμεθα, ἀλλ’ ἵν’ ἀγαθοὶ γενώμεθα, ἐπεὶ οὐδὲν ἂν ἦν
ὄφελος αὐτῆς"................................................( Αριστοτέλης )
"Επειδή λοιπόν η παρούσα φιλοσοφική μας ενασχόληση δεν έχει ως στόχο της, όπως οι άλλες, τη θεωρητική γνώση, η έρευνά δηλαδή δε γίνεται για να μάθουμε ποιά και τι είναι η αρετή, αλλά για να εφαρμόσουμε αρετή στην πράξη, αλλιώς δεν θα είχε κανένα νόημα".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου