Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Πόλις



  
                                                                         ΠΟΛΙΣ
                                                   ( Αριστοτέλης Πολιτικά )
                                     " Ἐπειδὴ πᾶσαν πόλιν ὁρῶμεν κοινωνίαν τινὰ οὖσαν καὶ
                               
πᾶσαν κοινωνίαν ἀγαθοῦ τινος ἕνεκεν συνεστηκυῖαν (τοῦ γὰρ
                               
εἶναι δοκοῦντος ἀγαθοῦ χάριν πάντα πράττουσι πάντες), δῆ
                               
λον ὡς πᾶσαι μὲν ἀγαθοῦ τινος στοχάζονται, μάλιστα δὲ
                                καὶ τοῦ κυριωτάτου πάντων πασῶν κυριωτάτη καὶ πάσας
                               
περιέχουσα τὰς ἄλλας. αὕτη δἐστὶν καλουμένη πόλις
                               
καὶ κοινωνία
πολιτική ".

   "Επειδή, όπως βλέπουμε, κάθε πόλη είναι είδος κάποιας κοινωνίας και επειδή κάθε κοινωνία έχει συγκροτηθεί προς επίτευξη κάποιου αγαθού  (και τούτο γιατί χάρη εκείνου το οποίο θεωρούν αγαθό πράττουν οι πάντες τα πάντα), είναι φανερό ότι όλες μεν οι κοινωνίες αποβλέπουν σε κάποιο αγαθό, ιδιαίτερα όμως  στο σπουδαιότερο όλων των αγαθών η πιό σπουδαία από όλες τις κοινωνίες  και που περιέχει όλες τις άλλες σαν μέρη αυτής· αύτη δε είναι η καλουμένη πόλη και ωργανωμένη κοινωνία  πολιτειακά ".

   Ο Αριστοτέλης αντλεί παραδείγματα από την πραγματικότητα, κάθε πόλη τη θεωρεί μορφή κοινωνικού βίου και κάθε κοινωνία έχει συγκροτηθεί για να πετύχει κάποιο  αγαθό-καλό. Αυτή που είναι η πιο σπουδαία, η πιο οργανωμένη  και πολιτειακά, περιέχει δε όλες τις άλλες προσπαθεί να πετύχει το σπουδαιότερο από όλα τα αγαθά που είναι η ευδαιμονία-ευτυχία. Ο σκοπός λοιπόν της κάθε πόλης είναι η ευδαιμονία.
   Η ευδαιμονία κατά Αριστοτέλη δεν είναι κατάσταση αλλά ενέργεια ψυχής σύμφωνα με τους κανόνες της αρετής. Η ατομική ευδαιμονία στηρίζεται στις πράξεις των ανθρώπων σαν άτομα και η ευδαιμονία της πόλης στηρίζεται πάλι στις πράξεις των ανθρώπων, όμως σαν πολιτών που ενεργούν μέσα σε ένα οργανωμένο  σύνολο και στοχεύουν στο κοινό καλό. Δηλαδή θεωρεί ότι υπάρχει σύμπτωση του ατομικού με το συλλογικό αγαθό. 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου